Skip to main content

Collageen in voeding

Botten, huid, beenmerg of pezen van een dier zijn rijk aan collageen. Vandaag de dag staat dit helaas nog maar weinig op het menu, in tegenstelling tot de dagelijkse kost van onze voorouders die nog alle delen van het dier verwerkte tot een smakelijke maaltijd. Het is daarom ook lastig om met ons huidige voedingspatroon de collageen voorraad aan te vullen. Wanneer je je lichaam wilt ondersteunen door inname van extra collageen dan adviseren we dit te doen door middel van supplementen.

Welke voeding zorgt voor collageen aanmaak?

Collageen is een ontzettend belangrijk lijmeiwit in je lichaam. Als onderdeel van ons bindweefsel zorgt het door het hele lichaam voor elasticiteit en stevigheid. Onze gewrichten, botten, spieren, kraakbeen, haren, nagels, bindweefsel en onze huid bestaan uit collageen. De natuurlijke collageen aanmaak neemt vanaf ons 25ste levensjaar steeds meer af. Hoe kun je dit collageen te kort aanvullen?

Meer collageen binnenkrijgen door je voeding? Voeg de volgende voeding toe aan je eetpatroon:

  • Getrokken bouillon van vis of botten.
  • Gelatine verkregen uit botten, pezen, kraakbeen en de huid van verschillende dieren.
  • Huiden van dieren of vissen
  • Fruit en groente rijk aan vitamine C: citrusvruchten, bosbessen, aardbeien enz.
  • Vlees
  • Vis
  • Noten en zaden

Suikers zorgen juist voor collageen afname

Je kunt voeding eten om extra collageen aan te maken, maar veel voeding zorgen ook voor snellere collageen afname. Voeding met veel suiker of geraffineerde koolhydraten (die door het lichaam weer omgezet worden in suikers) tasten collageenvezels aan. Dit proces noemen we glycatie: de suikers zetten zich vast op het collageen in de huid, waardoor dit verhardt en beschadigt. Hoe meer het collageen beschadigd raakt en wordt afgebroken, hoe meer het bindweefsel in stevigheid en flexibiliteit afneemt. Het gevolg: rimpels, plooien en verzakking van de huid. Ook roken en blootstelling aan de zon zorgen voor collageen afname.

Collageen in voeding

Collageen vinden we vooral in de huiden en botten van dieren. Vroeger kookten we hier bouillon van waardoor we inderdaad best veel collageen binnenkregen. Tegenwoordig trekken we geen bouillon meer van botten en viskoppen en eten we ook de huid van dieren niet meer op. Met het tegenwoordige eetpatroon krijgen wij slechts 5% van het benodigde collageen binnen. Onze natuurlijke collageen productie neemt steeds verder af naarmate we ouder worden. Het is dus belangrijk om de collageen productie extra te stimuleren! Wat vaker zelf bouillon trekken van vis of botten is een goed begin!

Wil jij weten wat Mardanti voor jouw huid, haar en nagels kan betekenen?

Geniet nu van een van de beauty producten voor de beste prijs. Vergeet niet gelijk te kijken bij de combideals voor extra veel korting.

  • 👉 Tijdelijk actie 2+1 Gratis Mardanti Collageen

    Mardanti Collageen Voor 3 Maanden

    69,90
    Én spaar 20 Punten
  • Aanbieding!
    Combineer Hyaluronic Serum & Collageen Poeder

    Hyaluronic Serum & Collageen Poeder voordeelbundel

    89,95
    Én spaar 26 Punten
  • Aanbieding!
    Megavoordeel Vitamine C & Collageen Poeder

    Vitamine C Serum & Collageen Poeder voordeelbundel

    89,95
    Én spaar 26 Punten
  • Aanbieding!
    Het meest complete pakket voor jouw Beautyroutine

    Serum Voordeelpakket & Collageen Poeder voordeelbundel

    119,95
    Én spaar 35 Punten